SK 16A - SE-FUB

En av två SK 16A som totlarenoverats av SwAFHF. 


Allmänt

mil s/n 16028

SE-FUB är deponerad sedan 2000 hos SwAFHF. Hon flög senast 1972. Under 14 år har flygplanet totalrenoveras av SwAFHF. Föreningens medlemmar har med ideella krafter genomför en totalrenovering.  Flygplanet är målat och märkt som det såg ut på Ljungbyhed i slutet av 1940-talet. Flygplanet var klart enlig plan och den 8 november 2014 tog Svante Kilén upp SK 16 16028 i luften. Flygplanet har varit fullständigt isärtaget och varenda detalj har besiktigats, renoverats & lackerats. Många helger och kvällar har gått åt.  En fantastisk bedrift.  Henrik Bergman tillsammans med Svante Killén har ansvarat för renoveringen av klenoden.
Flygplanet ägs av Björn Svedfeldt, Svedino´s bil och flygmuseum, Falkenberg

 


Beskrivning av flygplanet - Description

North American Harward tillverkades i USA i mitten av 1930-talet för att fylla ett stort behov av skolflygplan. Uppemot 20 000 flygplan tillverkades och användes som skolflygplan i många länder fram till i mitten av 1990 talet. I dag finns cirka 100 Harvard kvar. Till Sverige kom SK 16 1947, ”cirka” 257 flygplan. De användes främst på Krigsflygsskolan, F 5, Ljungbyhed som skolflygplan typ II, på flottiljerna som sambandsflygplan och i Reservflygkåren, där de kunde utrustas med 2 x 50 kg bomber, eller 4 raketer. Flygeleverna tyckte att det var ett stort och starkt flygplan, med en spännvidd på nära 13 meter och med en motor på 600 hp och en fart på över 330 kmt. Fyra av våra svenska SK 16 användes i FN-tjänst 1958 i Libanon.

 

Text och bilder från service - About maintenance

Bild1. Montering av hydraulsystem och genomgång av elsystem. - Bild2. Mallar för kronmärken monteras. -  Bild3. Montering av trimlinor.  - Bild4. Montering av skevrodersystem i vinge. - Bild5. Montering av yttervinge. - Bild6. Montering av styrsystem bakkropp.

Flygplandata - Specifications

Totalt 257 plan kom i tjänst i Flygvapnet under åren 1947-1953. Flygplanet är av typen North American Texan eller Harvard, beroende på om de tillverkades i USA eller Kanada.

Tekniska data:
Tillverkningsnummer 14-725   
Ursprungsland  USA Kanada
Längd 8,84 m
Spännvidd 12,81 m
Höjd 3,57 m
Vingyta 23,6 2m²
Tomvikt 1 886 kg
Max. startvikt 2 400 kg
Motor Pratt & Whitney, R-1340-AN-1, luftkyld stjärnmotor Effekt 600 hk
Max. hastighet 290 km/h
Räckvidd med max. bränsle 1 175 km
Max. flyghöjd  7 400 m 

Kommentarer - Comments

Bli först med en kommentar eller utlåtande om SK 16A SE-FUB, mejla till webbmaster@swafhf.se

---

---